Φορολογικό «Καλλικράτη» θέτει σε εφαρμογή το υπουργείο Οικονομικών με στόχο «οι 288 εφορίες που λειτουργούν σήμερα να γίνουν 30», όπως λέει χαρακτηριστικά κορυφαίο στέλεχός του.
Την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να ανακοινωθεί η συγχώνευση των είκοσι εφοριών σε δέκα, ενώ ο σαρωτικός μετασχηματισμός των υπηρεσιών του υπουργείου θα αποτελέσει χωριστό κεφάλαιο του φορολογικού νομοσχεδίου τον Οκτώβριο . Σε αυτό θα προβλέπονται και μετατάξεις για εφοριακούς που θα κριθεί ότι δεν «χωρούν» στο νέο τρόπο οργάνωσης των Εφοριών.
Το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τις 288 εφορίες που λειτουργούν σήμερα είναι εξαιρετικά φιλόδοξο. Στην ολοκλήρωσή του, οι εφορίες που θα μείνουν δεν θα έχουν σχεδόν καμία επαφή με τους φορολογούμενους, οι οποίοι θα διεκπεραιώνουν όλες τις υποθέσεις τους είτε ηλεκτρονικά μέσω εφαρμογών της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων είτε μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών. Ετσι, οι εφορίες που θα απομείνουν θα ασχολούνται αποκλειστικά και μόνο με ελέγχους για την πάταξη της φοροδιαφυγής.
Το πρώτο βήμα για τις καταργήσεις εφοριών έγινε την περασμένη εβδομάδα με τροπολογία του υπουργού Οικονομικών Ευάγγ. Βενιζέλου, η οποία προβλέπει την κατάργηση επιμέρους τμημάτων εφοριών. Το επόμενο βήμα θα είναι συγχωνεύσεις μικρών εφοριών. Από στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο, σε σύνολο 36 δισ. ευρώ που εισπράχθηκαν το 2010, 22,77 δισ. ευρώ εισπράχθηκαν από 20 ΔΟΥ, ενώ οι 78 ΔΟΥ που βρίσκονται στο τέλος της κατάταξης από άποψη εσόδων εισέπραξαν μόλις 464 εκατ. ευρώ.
Περισσότεροι έλεγχοι. Αποδεσμεύοντας υπαλλήλους από τις ΔΟΥ που καταργούνται, το οικονομικό επιτελείο θα μπορεί να συγκροτεί με μεγαλύτερη άνεση ειδικά συνεργεία ελέγχου για την πάταξη της φοροδιαφυγής, όπως έγινε και προ ημερών με τη συγκρότηση ειδικής ομάδας κρούσης, η οποία θα ασχοληθεί αποκλειστικά και μόνο με την είσπραξη βεβαιωθέντων προστίμων.
Παράλληλα με το εγχείρημα μετασχηματισμού των εφοριών σε ουσιαστικά ελεγκτικά εργαλεία, τα συναρμόδια υπουργεία προωθούν ηλεκτρονικές υπηρεσίες που φέρνουν την Εφορία στην οθόνη του υπολογιστή των φορολογουμένων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της «απομάκρυνσης» των πολιτών από τις εφορίες αποτελεί το ηλεκτρονικό τιμολόγιο, το οποίο θα καθιερωθεί στις αρχές του 2012, αρχικά για τις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων και Δημοσίου. Με την κατάργηση του χάρτινου τιμολογίου, μέσω ειδικής εφαρμογής σήμανσης που θα δημιουργηθεί στη ΓΓΠΣ, οι επιχειρήσεις εκτιμάται πως θα επιτύχουν εξοικονόμηση της τάξεως του ενός δισ. ευρώ, ενώ το υπουργείο Οικονομικών θα μπορεί να ελέγχει με το πάτημα ενός κουμπιού την έκδοση πλαστών και εικονικών τιμολογίων. Οπως είπε κατά την παρουσίασή του ο υπουργός Ανάπτυξης Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, το ηλεκτρονικό τιμολόγιο είναι έως και δέκα φορές φθηνότερο από το χάρτινο. Κάθε χάρτινο τιμολόγιο που εκδίδεται έχει κόστος 7 έως 15 ευρώ, ενώ το ηλεκτρονικό θα έχει κόστος από 0,60 έως 4 ευρώ.
Μικρή ανάσα. Εν τω μεταξύ, μικρή ανάσα πήραν τον Ιούλιο τα καθαρά έσοδα του προϋπολογισμού. Αυξήθηκαν κατά 3% και εισπράχθηκαν 5,023 δισ. ευρώ. Στην αύξηση των καθαρών εσόδων συνέβαλαν οι οδηγίες του υπουργείου Οικονομικών προς τις εφορίες να αναβάλουν τις επιστροφές φόρων των τελευταίων δύο ημερών του Ιουλίου για τις αρχές Αυγούστου. Ετσι, οι καθαρές εισπράξεις έκλεισαν κοντά στον στόχο του Μεσοπρόθεσμου (αύξηση 3,7% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα και είσπραξη καθαρών εσόδων 5,059 δισ. ευρώ) .
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου