ΣΑΒΒΑΤΟ, 26 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2013
Δ Ε Λ Τ Ι Ο Τ Υ Π Ο Υ
ΨΗΦΙΣΤΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ
ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ
Ο ΜΙΚΡΟΤΕΡΟΣ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
ΤΗΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ
ΜΕ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΜΕΝΕΣ ΤΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ
ΔΟΜΕΣ
Και πάλι τις τελευταίες ημέρες του έτους και συγκεκριμένα
στις 28/12/12, ψηφίστηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο από τη δημοτική πλειοψηφία, το Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης, το Τεχνικό Πρόγραμμα
και ο Προϋπολογισμός του Δήμου για το έτος 2013, χωρίς ουσιαστικό διάλογο. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη συνεδρίαση της Οικονομικής
Επιτροπής, στις 17/12/12, η οποία είναι αρμόδια να τα καταρτίζει και να τα εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο, δεν υπήρχαν ούτε
καν ως σχέδια! Εάν αυτό δεν είναι δείγμα απαξίωσης των συλλογικών οργάνων του Δήμου, προχειρότητας, μικρών δυνατοτήτων και
υποβάθμισης της κορυφαίας πράξης του Δημοτικού Συμβουλίου για ολόκληρο τον επόμενο χρόνο, τότε τι είναι;
ΕΤΗΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ
Σε σχέση μ’ αυτά που παρουσίαζε και ψήφιζε τα προηγούμενα χρόνια η Δημοτική Αρχή, το φετινό Ετήσιο Πρόγραμμα
Δράσης είναι πιο συγκεκριμένο και προσδιορίζει σ’ ένα βαθμό το αντικείμενο δράσης των υπηρεσιών. Παρ’ όλα αυτά απέχει πολύ
ακόμα από το να είναι ένα σωστά δομημένο, ολοκληρωμένο, λειτουργικό, με σαφείς στόχους και χρονικά βήματα πρόγραμμα, γιατί:
Δεν ενσωματώνει το ρόλο και το αντικείμενο δράσης των συλλογικών, διοικητικών και
επιτελικών οργάνων του Δήμου, δηλαδή του Δημοτικού Συμβουλίου, της Οικονομικής Επιτροπής, της Επιτροπής Ποιότητας
Ζωής, του Δημάρχου, της Εκτελεστικής Επιτροπής, των Αντιδημάρχων, του Γεν. Γραμματέα και των Ειδικών Συμβούλων για την υλοποίηση
Τεχνικού Προγράμματος και Προϋπολογισμού και πως αυτή η σχέση θα είναι δημιουργική και αποτελεσματική.
Δεν συμπεριλαμβάνει το αντίστοιχο Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης των Νομικών Προσώπων
του Δήμου (Δημοτική Επιχείρηση Γκολφ και ΚΑΠΠΑ), που καλύπτουν σημαντικούς τομείς του Δήμου, όπως οι κοινωνικές δομές,
ο αθλητισμός, ο πολιτισμός, το Γκολφ κλπ.
Δεν κατατάσσονται χρονικά μέσα στο έτος οι πράξεις που θα γίνονται για την επίτευξη
των στόχων. Για παράδειγμα, ένα έργο μέχρι την υλοποίησή του περνάει από διάφορες φάσεις, όπως μελέτη, εγκρίσεις, δημοπράτηση,
υπογραφή σύμβασης, κατασκευή. Το Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης αρκείται απλώς στην περιγραφή, χωρίς έστω σαφείς προτεραιότητες,
εκτός από μια γενική κατάταξη σε δύο κατηγορίες, τις Α και Β.
Ο προσδιορισμός των δραστηριοτήτων των υπηρεσιών, με έστω υποτυπωδώς μετρίσιμους
στόχους, δεν τις περιλαμβάνει όλες. Για παράδειγμα, ως προς την Πολεοδομία, απλώς περιγράφονται τα καθήκοντα που προβλέπει
ο Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας, ενώ ως προς την Καθαριότητα αναφέρονται ελάχιστα και με γενικότητες. Επίσης δεν είναι
πάντα ακριβές ποιες υπηρεσίες συνεργάζονται και για πια δράση.
Δεν προσδιορίζεται η σχέση του Ετήσιου Προγράμματος Δράσης με το Επιχειρησιακό
Πρόγραμμα του Δήμου (έχουμε αναφερθεί αναλυτικά σε προηγούμενο δελτίο μας), του οποίου είναι μέρος και πρέπει να το
υλοποιεί σε ετήσια βάση.
ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Η μεγάλη περσινή συρρίκνωσή του συνεχίστηκε
και φέτος, με μια μικρή προς τα πάνω μεταβολή. Αυτό φαίνεται καθαρά και από τους αριθμούς των τελευταίων ετών για το προβλεπόμενο
ύψος του Τεχνικού προγράμματος (Έργα , Μελέτες, Προμήθειες, εργασίες, Υπηρεσίες) που ήταν :
2008 26.998.964€ 2011 18.330.883€
2009 27.499.849€ 2012 12.620.150€
2010 22.648.971€ 2013 13.774.830€
Όπως θα δούμε παρακάτω, στο κεφάλαιο του Προϋπολογισμού,
η συρρίκνωση αυτή είναι αποτέλεσμα των περικοπών της μνημονιακής πολιτικής που εφαρμόζεται, αλλά και της πολιτικής της Δημοτικής
Αρχής. Επιπλέον όμως το Τεχνικό Πρόγραμμα εξακολουθεί και φέτος να κινείται στα ίδια μονοπάτια.
Είναι σε μεγάλο βαθμό εικονικό, με τα λεγόμενα έργα 1 λεπτού (0,01€), τα περισσότερα
εκ των οποίων μεταφέρονται από έτος σε έτος χωρίς να υλοποιούνται. Από τα 33 προβλεπόμενα νέα έργα, συνολικού προϋπολογισμού
54.150.546€, μόνο για τα 9 προβλέπεται κάποιο ποσό, που συνολικά φτάνει στις 608.600€, δηλαδή στο 1,12%! Χτυπητό παράδειγμα είναι
οι κοινόχρηστοι χώροι, όπου προβλέπονται 12 νέα έργα προϋπολογισμού 27.000.000€ με ένα λεπτό πίστωση και το μόνο που υλοποιείται
είναι στη συμβολή των οδών Κεφαλληνίας και Όλγας από δωρεά.
Οι κατατμήσεις και τα μικροέργα με απ’ ευθείας αναθέσεις είναι πλέον η πάγια πολιτική
της Δημοτικής Αρχής. Με τον τρόπο αυτό απορροφώνται τα 2/3 των ετήσιων πιστώσεων με αδιαφανείς, συχνά διαβλητές και πλήρως
ελεγχόμενες από το Δήμαρχο διαδικασίες. Το 2011 προβλέφθηκαν, μαζί με τις αναμορφώσεις, 252 έργα, προμήθειες, εργασίες και υπηρεσίες
με τη μέθοδο αυτή, το 2012 ήταν επίσης στον ίδιο αριθμό, ενώ φέτος οι νέες προβλέψεις είναι 138, αλλά με τα συνεχιζόμενα που είναι
πάρα πολλά, ξεπερνούν και πάλι τις 250. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτή την περίοδο ελέγχεται ο Δήμος από το ΣΔΟΕ για τέτοιες περιπτώσεις,
να θυμίσουμε μάλιστα ότι σε παλαιότερο Δελτίο μας αναφερθήκαμε στην προμήθεια υλικών ξυλουργικών εργασιών, ύψους 45.000€,
που όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι πληρώθηκαν αλλά δεν έφτασαν ποτέ στο Δήμο.
Η όποια ιεράρχηση των προτεραιοτήτων δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες
της κοινωνίας που στενάζει από τις επιπτώσεις των μνημονίων. Για παράδειγμα, ενώ φέτος από
τις 1.000 αιτήσεις για τους Παιδικούς Σταθμούς ικανοποιήθηκαν οι 550, το βάρος δίνεται στα ασφαλτικά με 1.400.000€. Επίσης ο Δήμαρχος
επι ενάμιση χρόνο καθυστερεί τη λειτουργία κοινωνικών δομών, όπως δημοτικό ιατρείο, κοινωνικό φαρμακείο, κοινωνικό παντοπωλείο
κλπ προκειμένου με φωτογραφικές διαδικασίες να νοικιάσει οπωσδήποτε συγκεκριμένα καταστήματα στη συμβολή των οδών Επιδαύρου
και Μυστρά. Όταν άλλοι Δήμοι λειτουργούν τέτοιες κοινωνικές δομές ένα και δύο χρόνια, στο Δήμο μας η ίδρυση κοινωνικού παντοπωλείου
και φαρμακείου εντάχθηκε ως θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο μόλις πρόσφατα, στις 23/1/13.
ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
Πρόκειται για το μικρότερο προϋπολογισμό της τελευταίας
δεκαετίας και ανέρχεται στο ποσό των 63.654.922€. Η μείωση σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2009 είναι σχεδόν 32% και αν λάβουμε
υπόψη μας ότι περιλαμβάνονται 8.863.292€ προβλέψεις μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων, όπως ονομάζονται (δηλαδή χρήματα που
δεν προβλέπεται να εισπράξει), τότε ο πραγματικός προϋπολογισμός ανέρχεται στο ποσό των 54.791.630€ και η μείωση σκαρφαλώνει
στο -42%.
Βασική αιτία για την αρνητική αυτή εξέλιξη, που ελαχιστοποιεί τις δυνατότητες για ουσιαστικό έργο ανάπτυξης
της πόλης και στήριξης των πολιτών, είναι, όπως είπαμε και πριν, τα αλλεπάλληλα μνημόνια και η σκληρή πολιτική λιτότητας που
εφαρμόζεται από τις κυβερνήσεις της χώρας. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι το μεγαλύτερο θύμα των περιοριστικών αυτών
πολιτικών, αφού πλέον οι μειώσεις στις κρατικές επιχορηγήσεις φτάνουν έως και στα 2/3 αυτών που ήταν πριν τα μνημόνια. Στο μάτι
του κυκλώνα οι μισθοί των εργαζομένων και οι δαπάνες για τα σχολεία, τους παιδικούς σταθμούς και τις κοινωνικές δομές.
Εξίσου μεγάλη ευθύνη όμως φέρνει και η Δημοτική Αρχή, η οποία πέρα από τις σπατάλες μέσω των απ’ ευθείας αναθέσεων,
την υπερτιμημένη κατά 3.000.000€ αγορά των οικοπέδων Καρβελά κ.α., δεν κατάφερε να οργανώσει τους εισπρακτικούς μηχανισμούς
του Δήμου, να εξασφαλίσει νέες πηγές εσόδων και να εκμεταλλευτεί τις όποιες δυνατότητες χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ.
Είναι ενδεικτικό ότι μόλις φέτος άρχισε να απορροφά χρήματα από την εγκεκριμένη το 2009 χρηματοδότηση των 2.000.000€ για το έργο
«Αντιμετώπιση περιβαλλοντικών ρύπων, εξομάλυνση θερμοκρασιών και διευκόλυνση ΑμεΑ». Το επίσης εγκεκριμένο, από το
πρόγραμμα ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ, έργο ενεργειακής αναβάθμισης κτηρίων (κυρίως σχολείων) ύψους 1.200.000€ κινδυνεύει να χαθεί από αβλεψίες
και καθυστερήσεις, ενώ ακόμα να ενταχθούν η επέκταση του 16ου δημοτικού και η βελτίωση παλαιών σχολικών κτηρίων.
Ως προς τα έσοδα από πηγές του Δήμου η απόκλιση από τις
προβλέψεις για το 2012 ήταν 30, 40, 50 ακόμα και 100%. Αυτό δεν αποκλείεται να συνεχιστεί και φέτος, μόνο που τώρα, πέρα απ’ το ότι ο
Δήμος θα έχει λιγότερα έσοδα άρα και μικρότερες δυνατότητες να λύσει προβλήματα, με τη γνωστή Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου
αν αποκλίνει για δύο τρίμηνα πάνω από 10% ή θα αναμορφώνει προς τα κάτω τον προϋπολογισμό ή θα επιβάλει επιπλέον τέλη στους
δημότες. Πιο συγκεκριμένα η εικόνα ενδεικτικά έχει ως εξής:
Εξακολουθεί ο Δήμος να πληρώνει υποχρεώσεις της «αμαρτωλής» ΔΕΑΠ, χωρίς
κανείς να γνωρίζει πόσες ακριβώς είναι και ενώ η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τη λύση της προβλέπει ότι αυτές θα πληρωθούν
κατά την εκκαθάριση. Εκκαθάριση εδώ και ενάμιση χρόνο δεν έχει γίνει και είναι πλέον προφανές ότι πρέπει να παρέμβουν οι αρμόδιες
αρχές.
Από τη Δημοτική Επιχείρηση του Γκολφ, μια επιχείρηση μεγέθους «τσέπης»,
όχι μόνο ο Δήμος έχει μηδενικά έσοδα, αλλά στην ουσία την κρατάει στη ζωή με την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου που κόστισε
499.000€ και την παράνομη απόσπαση 9 εργαζομένων του που πληρώνονται από το ταμείο του Δήμου.
Τα τέλη ελλιμενισμού των Μαρίνων παραμένουν κατά δύο και τρεις φορές φθηνότερα
από άλλων Δήμων και του ΕΟΤ και ένας από τους λόγους είναι η μη εγκατάσταση συστήματος πυρασφάλειας ώστε να εγκριθεί
η αύξησή τους. Έτσι ο Δήμος από τα έσοδα καλύπτει τα έξοδα συντήρησης και λειτουργίας τους, χωρίς να έχει ένα θετικό πλεόνασμα
για να καλύψει άλλες ανάγκες του.
Ο Δήμος μας δεν εισπράττει όσα δικαιούται από τέλη διαφημίσεων, εκτός απ αυτά
που εισπράττονται από το κράτος και αποδίδονται στους Δήμους, παρ ότι η πόλη ακόμα είναι γεμάτη από διαφημιστικά πλαίσια
εταιριών και ιδιωτών. Πρόκειται για πραγματικό σκάνδαλο.
Από καταλήψεις κοινόχρηστων χώρων εισπράττεται ένα μέρος μόνο. Σε πολλούς
εύκολα μειώνονται τα χρωστούμενα ποσά, ενώ υπάρχουν πολλές μεγάλες καταλήψεις από τις οποίες δεν εισπράττεται ούτε ευρώ.
Η Ελεγχόμενη στάθμευση στο κέντρο της πόλης θα μπορούσε να αποδίδει στο Δήμο,
σύμφωνα με πρόσφατη προμελέτη, τουλάχιστον 5.500.000€ το χρόνο, με έξοδα από 600.000€ έως 700.000€. Αντί
η Δημοτική Αρχή να προχωρήσει αμέσως στην εφαρμογή της αποφάσισε να την κάνει δώρο στον πιθανό επενδυτή για τα υπόγεια γκαράζ,
προκειμένου να παρουσιάσει βιώσιμη την επένδυση.
Η Δημοτική Αρχή δεν αποδέχθηκε την τεκμηριωμένη πρόταση της Προέδρου των ΑΝΟΙΧΤΩΝ
ΟΡΙΖΟΝΤΩΝ κ. Αθηνάς Λυγνού για μείωση των τελών καθαριότητας κατά 15%. Ενώ, για να ψηφίσει τα δημοτικά τέλη, παρουσίασε
στο Δημοτικό Συμβούλιο έναν προϋπολογισμό για την καθαριότητα ύψους 14.005.000€, τελικά στον συνολικό προϋπολογισμό του Δήμου
η συγκεκριμένη πρόβλεψη είναι κατά 17% μικρότερη, απόδειξη ότι θα μπορούσε να γίνει η μείωση που προτείναμε.
Από τα 4.500.000€ το 2011, οι προβλεπόμενες εισπράξεις λόγω παραβάσεων του ΚΟΚ το 2012
έπεσαν στα 2.000.000€, για να εισπραχθούν μέχρι 30/11/12 μόνο 861.700€. Παρ’ όλα αυτά η φετινή πρόβλεψη ανέρχεται στα 3.000.000€.
Από το μέχρι τώρα δείγμα γραφής η πρόβλεψη αυτή δεν φαίνεται ρεαλιστική. Ας ελπίσουμε ότι αυτή τη φορά θα υπάρξουν μέτρα για
την πραγματοποίησή της.
Μέχρι τις 30/11/12 είχε ανείσπρακτα βεβαιωθέντα έσοδα
11.729.967€ και διαγραφέντα 1.747.384€, σαφέστατο δείγμα κακής οργάνωσης και έλλειψης πολιτικής βούλησης.
Οι δαπάνες για επενδύσεις από 24% στο σύνολο των προβλεπομένων
δαπανών για το 2012 μειώνονται στο 15%, δηλαδή από 9.486.280 σε 5.868.000€ και με την υπάρχουσα εμπειρία είναι πολύ αμφίβολο αν
θα πραγματοποιηθούν κι αυτές. Για παράδειγμα, το 2012 προβλέπονταν 3.439.536€ για έργα και δαπανήθηκαν μέχρι 30/11/12 μόλις 2.071.000€.
Δεν θα συνεχίσουμε άλλο γιατί πιστεύουμε πως δώσαμε
μια σαφή εικόνα της κατάστασης. Όσο καλοπροαίρετα και να προσεγγίσει κανείς τα ζητήματα δεν μπορεί παρά να διαπιστώσει τουλάχιστον
προχειρότητα, κακή διαχείριση, σπατάλη και έλλειψη οργάνωσης. Ελάχιστα είναι τα δεδομένα που να πείθουν ότι η Δημοτική Αρχή
κάνει μια σοβαρή προσπάθεια, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, να οδηγήσει το Δήμο σε δρόμους ανάπτυξης και προπαντός να στηρίξει
τους δημότες που πλήττονται από τη βάρβαρη οικονομική κρίση.
Με εκτίμηση
ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΤΥΠΟΥ
ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΛΥΦΑΔΑΣ
«ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ»
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου