ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ >

ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΣΤΗΝ ΑΟΖ

Οι Τούρκοι διαχρονικά είναι προκλητικοί, και επιχειρούν για μία ακόμη φορά παιχνίδια εντυπώσεων με το «Μπαρμπαρός» που κινείται νοτίως της Κύπρου.
Η μείωση της έντασης θα πρέπει να προέλθει από αυτόν που την κλιμάκωσε, δηλαδή την Τουρκία.
Οι Τούρκοι αφενός αφήνουν να εννοηθεί πως ενδεχομένως το ερευνητικό σκάφος να αποχωρήσει νωρίτερα, αφετέρου καθιστούν ξεκάθαρο πως ο χρόνος αποχώρησης συνδέεται απολύτως με την ολοκλήρωση των σεισμογραφικών ερευνών.

Σύμφωνα με πληροφορίες οι έρευνες υπολογίζεται ότι με βάση «τα δρομολόγια» που έκανε το σκάφος θα πρέπει να ολοκληρώθηκαν στα μέσα Νοεμβρίου. Ωστόσο, το «Μπαρμπαρός» παρέμεινε και συνέχισε να κινείται στη θαλάσσια περιοχή νοτίως της Κύπρου.

Οι Ισραηλινοί ζητούν αγωγό μέσω Ελλάδας
Ο υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ ζήτησε από τους υπουργούς Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επενδύσουν στην κατασκευή αγωγού από το Ισραήλ στην Κύπρο, την Ελλάδα και στη συνέχεια στην Ιταλία, με σκοπό να μειώσουν την εξάρτησή τους από τους ρωσικούς υδρογονάνθρακες.

Ο αγωγός θα τροφοδοτείται από τα ισραηλινά κοιτάσματα και προφανώς εκεί θα κατευθυνθούν και ποσότητες που θα ανακαλυφθούν στα κοιτάσματα στην ΑΟΖ της Κύπρου και αργότερα στα ελλαδικά «οικόπεδα».

Με την πρόταση αυτή που θα κατατεθεί από το Ισραήλ στην Ευρωπαϊκή Ένωση και επίσημα σε τρεις εβδομάδες, οι ισραηλινοί επιθυμούν να τελειώσουν κάθε συζήτηση για το ενδεχόμενο να περάσουν τους υδρογονάνθρακές τους μέσω της Τουρκίας, με αποτέλεσμα είτε τώρα είτε στο μέλλον να εξαρτώνται από τις μεταπτώσεις στη διάθεση της όποιας τουρκικής ηγεσίας.

Ελληνοκυπριακή ΑΟΖ

Ο φόρος VAT για Ελλάδα και Κύπρο που είναι μέλη της ΕΕ είναι 19%. Σύμφωνα με το γραφείο της ΕΕ που αφορά το φόρο VAT, ο φόρος αυτός πρέπει να εφαρμοσθεί υποχρεωτικά και για τις εταιρείες που δρούν στις ΑΟΖ αλλά και για τις εταιρείες που εξορύσσουν ορυκτά σε Ελλάδα και Κύπρο γενικώς. Αυτό είναι σαφές. Αυτό που είναι ασαφές είναι αν η Ελληνική νομοθεσία έχει προσαρμοσθεί πλήρως με την οδηγία αυτή, στο κομμάτι που αφορά την εξόρυξη π.χ. λιγνίτη, χρυσό, σπάνιες γαίες, υδρογονάνθρακες κλπ.
Υπάρχει και το θέμα των “θέσεων εργασίας” και της “ανάπτυξης” που είναι απαγορευμένη λέξη σε Ελλάδα και Κύπρο. Αν οι αγωγοί μεταφοράς φυσικού αερίου απο τα κοιτάσματα της Κυπριακής ΑΟΖ προς τη Κύπρο και την Ελλάδα δεν γίνουν, όπως και τα εργοστάσια LNG ή οι αποθήκες LNG έστω σε πλοία δεν θα υπάρξει ανάπτυξη της χημικής βιομηχανίας στις χώρες αυτές και θα χαθούν πολλές θέσεις εργασίας. Η Τουρκία αν συμπαθούσε όσο λέει τους Τουρκοκύπριους και υποστηρίζει το σωστό, όπως λέει, θα έπρεπε να αφήσει να φτιαχτεί στη Κύπρο ένα εργοστάσιο LNG  για τις ανάγκες της ΕΕ.
Ο σχεδιασμός είναι μεγάλη υπόθεση και χρειάζονται πολλές τεχνολογικές γνώσεις. Μήπως είναι καιρός να κληθούν να αναλάβουν τα ηνία της Ελλάδας αυτοί που μπορούν και όχι αυτοί που απλά θέλουν;
Η τουρκική πλευρά επιμένει στις θέσεις της
Ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας Τανέρ Γιλντίζ, ο οποίος έχει εξαγγείλει πως μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου θα έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες, παραπέμποντας στις καιρικές συνθήκες, ανέφερε πως θα συνεχιστούν δισδιάστατες έρευνες στην περιοχή και στη συνέχεια θα γίνουν τρισδιάστατες.

Κατά συνέπεια, το ζητούμενο είναι να λάβουν τις αποφάσεις τους και οι Έλληνες – της Ελλάδας κυρίως, αφού της Κύπρου εμφανίζονται πολύ πιο κατασταλαγμένοι… – και να αντιληφθούν τα περιορισμένα περιθώρια συνεννόησης και συνεργασίας που υφίστανται με την ηγεσία μιας χώρας που θεωρεί πως όλα της ανήκουν.

Τι μπορεί να σημαίνει τούτο, θα διαφανεί στη συνέχεια. Είναι, όμως, σαφές πως μετάβαση του «Μπαρμπαρός» στη Μερσίνα δεν διαφοροποιεί την εικόνα σε σχέση με τις τουρκικές παραβιάσεις.

Η προσωρινή αποχώρηση του σκάφους, χωρίς να αποσυρθεί η NAVTEX, δεν σημαίνει επί της ουσίας τίποτε, καθώς οι έρευνες θα έχουν γίνει -όπως σχεδιάστηκε- και σε μεταγενέστερο χρόνο θα προχωρήσουν στα επόμενα βήματα (έκαναν λόγο και για μεταφορά πλατφόρμων).

Την ίδια ώρα, είναι σαφές πως εάν το σκάφος αποχωρήσει στις αρχές Δεκεμβρίου, τότε δεν θα βρίσκεται στην περιοχή όταν θα πραγματοποιηθεί το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδος-Τουρκίας στην Αθήνα. Τούτο θα ανακούφιζε την Αθήνα, που γνωρίζει πως η πραγματοποίηση της συνάντησης συνιστά μεγάλο ρίσκο, κυρίως εάν το σκάφος παραμένει στην περιοχή. Ωστόσο, και αν ακόμη το «Μπαρμπαρός» φύγει, το ζητούμενο είναι κατά πόσον θα επανέλθει στην περιοχή αμέσως μετά.

Είναι προφανές και από τις συνομιλίες που είχε ο Αμερικανός αντιπρόεδρος, Τζο Μπάιντεν, στην Άγκυρα πως η τουρκική πλευρά επιμένει στις θέσεις της, υποστηρίζοντας πως θα πρέπει να δημιουργηθεί μια κοινή επιτροπή Ε/κ και Τ/κ για τη διαχείριση του φυσικού αερίου. Θέση που παραπέμπει και στη φόρμουλα Άιντα, ο οποίος φτάνει σήμερα στο νησί για επαφές.
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Item Reviewed: ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΣΤΗΝ ΑΟΖ Rating: 5 Reviewed By: Glyfadaweb
f="https://unpkg.com/video.js/dist/video-js.css" rel="stylesheet">