Θυμάστε τις εποχές που μας είχαν κατακλύσει αποκλειστικά με τους συνθετικούς ήχους των συνθεσάιζερ, σε όλα τα ραδιόφωνα της Αττικής, και ήμουν ο μοναδικός που πέρναγε δημόσια την άποψη στροφής προς την Ελληνική παράδοση και τα φυσικά Ελληνικά μουσικά όργανα;
Στην αρχή της δεκαετίας του 90, στη χώρα μας, δεν έβρισκες ούτε ένα Ελληνικό τραγούδι της εποχής με Ελληνικά παραδοσιακά όργανα, και οι «Κυματομορφές» από τα synth αποτελούσαν την αποκλειστική νεοελληνική σκηνή στα ραδιόφωνα.
Σε σειρά εκπομπών εκείνης της περιόδου είχα περάσει δημόσια επανειλημμένα τις προτάσεις μου για ενδεδειγμένη μετεξέλιξη της νεοελληνικής μουσικής, τονίζοντας ότι οι νέες γενιές μουσικών πρέπει να στραφούν προς τα παραδοσιακά μουσικά όργανα τα οποία θα μπορούσαν να προσαρμόσουν στην δυτική μουσική κουλτούρα.
Η αρχή έγινε πολλά χρόνια αργότερα από όσα μετέδωσα, και συγκεκριμένα με ένα τραγούδι του Χρήστου Δάντη που είχε εκπροσωπήσει τη χώρα μας στην Eurovision το 2005, κερδίζοντας τη πρώτη θέση, και έκτοτε ένα μεγάλο κομμάτι της νεοελληνικής μουσικής βιομηχανίας περιλαμβάνει καινούργια τραγούδια τα οποία περιέχουν και παραδοσιακά όργανα.
Προσωπικά από τα μέσα της δεκαετίας του 80 ασχολούμενος ερασιτεχνικά με τη μουσική σύνθεση είχα ηχογραφήσει αρκετά παραδοσιακά τραγούδια σε δυτικές φόρμες, τα οποία στο στενό κύκλο που είχαν παιχτεί, άρεσαν ιδιαίτερα, δεδομένου ότι δεν υπήρχαν ανάλογα ακούσματα εκείνη τη περίοδο.
Προσωπικά από τα μέσα της δεκαετίας του 80 ασχολούμενος ερασιτεχνικά με τη μουσική σύνθεση είχα ηχογραφήσει αρκετά παραδοσιακά τραγούδια σε δυτικές φόρμες, τα οποία στο στενό κύκλο που είχαν παιχτεί, άρεσαν ιδιαίτερα, δεδομένου ότι δεν υπήρχαν ανάλογα ακούσματα εκείνη τη περίοδο.
Αν ερωτηθούν οι αξιόλογοι μουσικοί της χώρας μας, γι' αυτή τη μετεξέλιξη, σίγουρα οι περισσότεροι, ώστε να μην γράψω όλοι, δεν γνωρίζουν ότι ένας τοπικός ραδιοφωνικός σταθμός που παραμένει κλειστός 11 χρόνια έθεσε τον θεμέλιο λίθο της μετεξέλιξης.
Μπορώ να πω ότι κάποιοι συμπολίτες μας είχαν προβεί ακόμη και σε χαρακτηρισμούς για την καυστική κριτική που ασκούσα κατά των απόλυτα συνθετικών ήχων που υπήρχαν εκείνη τη περίοδο σε όλα τα ραδιόφωνα, προσθέτοντας μια μοναδική ταυτότητα σε ένα τοπικό ραδιόφωνο, που έπαιζε ως επί το πλείστον ξένη μουσική, και παράλληλα στη ροή των ξένων ακούγονταν και κάποια παραδοσιακά Ελληνικά τραγούδια στις ''ιδιαίτερες'' μεταδόσεις μου.
Ενδεικτικά το σαντούρι, η λύρα, το λαούτο, το κλαρίνο, που τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιούνται ευρέως στις ηχογραφήσεις, είχαν χρησιμοποιηθεί στις ερασιτεχνικές μου ηχογραφήσεις με ένα από τα πρώτα sampler - synth εκείνης της εποχής, και γνώριζα από τότε ότι η μετεξέλιξη θα οδηγηθεί στην επαναφορά των φυσικών παραδοσιακών οργάνων σε δυτικές σύγχρονες φόρμες.
Χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα το τραγούδι “Η Επιμονή Σου” με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Κώστα Λειβαδά που επαναφέρει την ''παράδοση'' στο προσκήνιο. (Κάντε ένα ''flashback'' - αναδρομή - και θυμηθείτε αν υπήρχαν ανάλογα ακούσματα στα ραδιόφωνα στην αρχή της Ιδιωτικής Ραδιοτηλεόρασης)
Γλυφάδα FM 1977 - 2004,
Γιάννης Κουρδομένος
Ενδεικτικά το σαντούρι, η λύρα, το λαούτο, το κλαρίνο, που τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιούνται ευρέως στις ηχογραφήσεις, είχαν χρησιμοποιηθεί στις ερασιτεχνικές μου ηχογραφήσεις με ένα από τα πρώτα sampler - synth εκείνης της εποχής, και γνώριζα από τότε ότι η μετεξέλιξη θα οδηγηθεί στην επαναφορά των φυσικών παραδοσιακών οργάνων σε δυτικές σύγχρονες φόρμες.
Χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα το τραγούδι “Η Επιμονή Σου” με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Κώστα Λειβαδά που επαναφέρει την ''παράδοση'' στο προσκήνιο. (Κάντε ένα ''flashback'' - αναδρομή - και θυμηθείτε αν υπήρχαν ανάλογα ακούσματα στα ραδιόφωνα στην αρχή της Ιδιωτικής Ραδιοτηλεόρασης)
Γλυφάδα FM 1977 - 2004,
Γιάννης Κουρδομένος
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου