Τραγική η εικόνα όσων αφορά τον προϋπολογισμό και το τεχνικό πρόγραμμα του 2016 στο δήμο Γλυφάδας, με τη σφραγίδα της Δημοτικής Αρχής, η οποία δεν είναι σε θετική κατεύθυνση, καταγγέλουν από τους Ανοιχτούς Ορίζοντες.
Γ.Κ: Για άλλη μια φορά οι δημότες/ισσες Γλυφάδας επέλεξαν μια δημοτική αρχή η οποία αποδεικνύεται κατώτερη των περιστάσεων, και το μείζον θέμα είναι ότι δεν θέλουν να το παραδεχθούν, ώστε με την ενεργή βοήθεια και σύμπραξη των υπολοίπων να δημιουργηθεί ένα ορθό πλαίσιο ορθής χρηστής διοικήσεως, με γνώμονα το όφελος του συνόλου των δημοτών και της πόλης.
Αρκετά από όσα επισημαίνονται από τους Α/Ο επανειλημμένα έχουν τεθεί από τους λειτουργούς της πόλης, και βλέπουμε ότι δεν υπάρχει διάθεση από τη πλευρά της διοικήσεως, και των παρατάξεων, να υπάρξει μια στρατηγική υπέρ των δημοτών και της πόλης.
Ορισμένα πρόσωπα ένθεν και ένθεν καταχρώνται του δικαιώματος που τους παρασχέθηκε από τους συμπολίτες μας, και η ιστορία τελειώνει εκεί. Το θέμα είναι ότι θα τους βρούμε πάλι μπροστά μας, δεδομένου ότι το σύστημα φροντίζει αρκετά χρόνια ώστε να έχουν και ευμάρεια οικονομικών - με τα χρήματα του κοινωνικού συνόλου.
Επιτέλους ορισμένοι συμπολίτες μας, και ειδικά οι διοικούντες, πρέπει να αντιληφθούν ότι προέχει το όφελος των κατοίκων και της πόλης, όλων των κατοίκων, και υποχρεούνται να δημιουργήσουν το πλαίσιο υιοθέτησης των προτάσεων τόσο των παρατάξεων, όσο και των δημοτών, για την βέλτιστη διοίκηση και διαχείριση των οικονομικών του δήμου, όπως και για την ευημερία του κοινωνικού συνόλου, και όποτε έρθει η προεκλογική περίοδος ας αρχίσουν οι διαξιφισμοί κ.τ.λ.
ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2016
ΧΩΡΙΣ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
ΓΙΑ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
Προϋπολογισμό και Τεχνικό Πρόγραμμα για το 2016 στα «μέτρα» της και όχι για τις ανάγκες της πόλης, ψήφισε η πλειοψηφία της Δημοτικής Αρχής, στο Δημοτικό Συμβούλιο στις 11/11/2015. Πρόκειται για συνέχιση και ένταση των επιλογών των κατατμήσεων, των απ’ ευθείας αναθέσεων, των πρόχειρων διαγωνισμών και των πλασματικών προβλέψεων, χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό και αναπτυξιακή δυναμική για την πόλη. Πιο συγκεκριμένα, αλλά συμπυκνωμένα σημειώνουμε τα παρακάτω:
ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2016.
Για πρώτη φορά υποβαθμίζεται πλήρως το Τεχνικό Πρόγραμμα. Μέχρι και πέρσι, επι δεκαετίες, δίνονταν μια ολοκληρωμένη και συγκροτημένη εικόνα του προγραμματισμού για τα Έργα, τις Μελέτες, τις Εργασίες – Υπηρεσίες και τις Προμήθειες του Δήμου. Μέσα απ αυτή την εικόνα οι υπηρεσίες και ο κάθε πολίτης γνώριζε ποιος είναι ο νέος προγραμματισμός, τι βρίσκεται σε εξέλιξη, τι έχει αποπερατωθεί αλλά υπάρχουν ακόμα οικονομικές υποχρεώσεις του Δήμου, κλπ. Με την επιλογή της Δημοτικής Αρχής, στο Τεχνικό Πρόγραμμα πλέον φαίνονται μόνο τα νέα έργα και οι νέες μελέτες και όλα τα άλλα, που είναι πάνω από τα 3/4 σε πιστώσεις και όπου έχει μεταφερθεί και ο κύριος όγκος της δραστηριότητάς της, «κρύβονται» μέσα στους ατέλειωτους κωδικούς του προϋπολογισμού. Έτσι χάνεται ένα πολύ χρηστικό και λειτουργικό εργαλείο, που συνέβαλε σημαντικά και στη διαφάνεια. Επιπλέον, αυτό το «νέου τύπου» Τεχνικό Πρόγραμμα, δεν συνοδεύεται απο εισήγηση της Εκτελεστικής Επιτροπής, που είναι αρμόδια να το εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο και μάλιστα μπήκε προς συζήτηση την ίδια ημέρα με τον Προϋπολογισμό, ενώ θα έπρεπε να είχε ψηφιστεί σε προηγούμενη συνεδρίαση, ώστε να ενσωματωθεί σ’ αυτόν κατά τη σύνταξή του.
Το «νέου τύπου» Τεχνικό Πρόγραμμα μπορεί να έχει το θετικό της εξάλειψης των εικονικών έργων πίστωσης 0,1€, που έμπαιναν στο παρελθόν, στην πράξη όμως η εικονικότητά του είναι τεράστια. Με βάση τα στοιχεία της ίδιας της Δημοτικής Αρχής, η υλοποίηση για το 2015 ως προς τα έργα είναι στο 6% και κατ’ εκτίμησή της, μέχρι το τέλος του έτους θα φτάσει στο 12%. Όσο αισιόδοξος να είναι κανείς για το 2016, οι ίδιες οι προβλέψεις του προγράμματος δεν του το επιτρέπουν. Από τα αναγραφόμενα 6.046.646€ για έργα, το 1.280.000€ δικαιολογείται ότι θα προέλθει ως χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ 2014-2020, χωρίς να υπάρχει επίσημη ένταξη, ενώ άλλα 3.941.831€, που αναγράφονται ως χρηματοδότηση από την Περιφ. Αττικής και κάποια Υπουργεία, είναι σίγουρο ότι θα απορροφηθούν σε μικρό ποσοστό το 2016, αφού ούτε οι μελέτες, ούτε οι δημοπρασίες έχουν γίνει ακόμα.
Αξίζει ακόμα να σημειώσουμε ότι από το προαναφερόμενο συνολικό ποσό για έργα, μόνο τα 824.815€ (το 13%), προέρχονται από έσοδα του Δήμου, που και αυτά είναι αβέβαιο αν θα διατεθούν, δεδομένης της εμπειρίας του 2015. Ταυτόχρονα όμως, η διάθεση μόνο αυτού του μικρού ποσού καθρεφτίζει, τις ελάχιστες δυνατότητες που επιδεικνύει η Δημοτική Αρχή, αλλά ταυτόχρονα τον προσανατολισμό που έχει, αλλά και την ιεράρχηση των αναγκών της πόλης που κάνει. Άλλωστε, δεν χρειάζεται να είναι κάποιος ειδικός για να διαπιστώσει ότι σε όλους τους τομείς, όπως κοινωνικές υποδομές, όμβρια, οδοποιία, πεζοδρόμια, διαμόρφωση κοινόχρηστων χώρων κλπ, όσα προβλέπονται είναι ελάχιστα. Κάνει εντύπωση μάλιστα το γεγονός ότι το ποσό των 1.900.000€ για αγορά ελεύθερων χώρων στην Τερψιθέα, φέτος μηδενίζεται, χωρίς να έχει γίνει καμία αγορά!!
Αμείλικτοι είναι και οι αριθμοί στον τομέα των μελετών. Το προβλεπόμενο, μικρότατο, ποσό των 106.448€ είναι κατά 40% περίπου μικρότερο του περσινού. Μετά από αυτό πως μπορούμε, όσο καλοπροαίρετοι και αν είμαστε, να μιλήσουμε για σοβαρές προοπτικές, για εξασφάλιση κονδυλίων, ειδικά από το ΕΣΠΑ όπου οι μελέτες είναι απαραίτητες και τελικά για δρομολόγηση λύσης τόσων σοβαρών προβλημάτων της πόλης;
ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2016.
Για άλλη μια χρονιά συνεχίστηκε η πεπατημένη, να ψηφίζεται ένας φουσκωμένος – πλασματικός κατά 40-45% προϋπολογισμός, που δεν είναι ενταγμένος σε κανένα Πενταετές Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, όπως ορίζει ο νόμος και δεν συνοδεύεται από Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης για το πώς θα υλοποιηθεί. Όσο για το Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Δράσης (Ο.Π.Δ.) είναι κατ’ όνομα τέτοιο και δεν έχει καμία αξιοπιστία. Η προβλεπόμενη στοχοθεσία ανα μήνα και τρίμηνο είναι απλή κατανομή αριθμών, που το πόσο ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα φαίνεται από το τι γίνεται μέσα στο 2015, όπου μεταφέρθηκαν από το α’ στο β’ εξάμηνο τόσα που ούτε κατά το 20% δεν θα προλάβουν να υλοποιηθούν.
Η βασική εισήγηση που τον συνοδεύει είναι απλή παράθεση νόμων και εγκυκλίων για το πώς συντάσσεται και δομείται ένας προϋπολογισμός, που θα μπορούσε να συνοδεύει τον προϋπολογισμό οποιουδήποτε Δήμου, χωρίς να μπαίνει στον κόπο ταυτόχρονα να εξηγεί πως δικαιολογούνται τα κονδύλια και γιατί κατανέμονται έτσι η αλλιώς στο δικό μας Δήμο. Ούτε λόγος βέβαια για αποτίμηση, για ανάδειξη εμπειριών, για ουσιαστικές επεξηγήσεις και για διεκδικήσεις. Μάλιστα, ενώ κατά τη γνώμη του γνωστού «Παρατηρητηρίου» (Ελεγκτικός θεσμός), ο προϋπολογισμός θα έπρεπε να είναι μικρότερος κατά 2.996.468€, τα γραφήματα ως προς τα έσοδα και τις δαπάνες, στην εισήγηση της Δ/νσης Οικονομικών, έγιναν με βάση το αρχικό συνολικό ποσό των 74.649.904€.
Ως προς τα έσοδα.
Επιβεβαιωθήκαμε και μάλιστα προς το αρνητικότερο, για την πλασματικότητα του προϋπολογισμού ως προς τα έσοδα για το 2015, η οποία σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ίδιας της Δημοτικής Αρχής για τις εισπράξεις μέχρι το τέλος του έτους θα κυμανθεί γύρω στο 45% των προβλεπόμενων. Στην ίδια λογική, αν εξαιρέσουμε τις επιχορηγήσεις της Περιφ. Αττικής, κινείται και ο προϋπολογισμός για το 2016. Καυτά ερωτηματικά όμως γεννούν πολλές προβλέψεις, ορισμένα από τα οποία παραθέτουμε:
· Πως γίνεται το πρασινόσημο, που είναι το 25% επι των τελών καθαριότητας και με βάση την πρόβλεψη για το ύψος τους πρέπει να αποδίδει 1.900.000€, να προβλέπεται στο ποσό των 1.100.000€;
· Πως γίνεται τα βεβαιωθέντα εισπρακτέα υπόλοιπα των προηγούμενων ετών να αναγράφονται για το 2015 στα 9.377.898€, να εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν μόνο 13.400€ και η πρόβλεψη για το 2016 να είναι στο ποσό των 8.284.569€; Πού πήγε το 1.000.000€ περίπου της διαφοράς; Ποιος αποφάσισε να διαγραφεί;
· Πως γίνεται στις μαρίνες οι προβλέψεις εσόδων πριν το 2014 να είναι κοντά στο 1.000.000€, το 2015 να πέφτουν στο 650.000€ και το 2016 στις 750.000€, όταν μάλιστα τα έξοδα έχουν αυξηθεί κατά πολύ;
· Πως γίνεται για τα λοιπά πρόστιμα να προβλέπεται είσπραξη 50.000€ για το 2015, να βεβαιώνονται 2.193.442€, αλλά για το 2016 να αναγράφεται ποσό είσπραξης μόνο 60.000€;
· Πως γίνεται η πόλη να είναι γεμάτη διαφημιστικά πλαίσια και οι εισπράξεις εδώ και χρόνια να είναι σχεδόν μηδενικές; Όπως μηδενικά για άλλη μια χρονιά είναι και τα έσοδα από τη δημοτική επιχείρηση Golf (αντίθετα, ο Δήμος ακόμη πληρώνει, απ το ταμείο του, εργαζόμενους που μετατάχθηκαν), πολύ προς τα κάτω είναι τα έσοδα από τα καταστήματα και αναντίστοιχα του μεγέθους των καταλήψεων κοινόχρηστων χώρων τα έσοδα απ’ αυτές;
ΕΣΠΑ : Το μέγα ερώτημα όμως στη Δημοτική Αρχή τίθεται για τα έσοδα από το ΕΣΠΑ, όπου ο κ. Δήμαρχος παρουσιαζόταν ως ειδικός. Το 2015 εντάχθηκαν, με αναμόρφωση του προϋπολογισμού, 2.624.000€ ως χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, για έργα ανάπλασης του κέντρου της πόλης, χωρίς τη σχετική έγκριση ένταξης. Για το 2016 το ποσό αυτό μειώνεται στα 1.280.000€ χωρίς και πάλι να υπάρχει απόφαση ένταξης. Εκτός αυτού του ποσού και όσων παλαιών δεν έχουν ακόμα απορροφηθεί, μόνο κάποια μικροποσά αναγράφονται, κυρίως για αμοιβές συμβούλων!
Ως προς τις δαπάνες:
Αν η πλασματικότητα στα έσοδα κινείται στο 45% για το 2015, στις δαπάνες, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ίδιας της Δημοτικής Αρχής για τις πληρωμές έως το τέλος του έτους, κινείται κοντά στο 55%. Αυτό σημαίνει ότι το διαθέσιμο υπόλοιπο από 16.054.692€ θα εκτιναχθεί, όχι στα 17.000.000€ που αναγράφονται, αλλά κοντά στα 20.000.000€, όπως άλλωστε διαφαίνεται από τον οικονομικό απολογισμό του εννιαμήνου. Ένα τέτοιο τεράστιο υπόλοιπο, σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, μόνο την παραγωγή έργου της Δημοτικής Αρχής δεν αποδεικνύει.
Εκεί πάντως που η εικόνα διαγράφεται ως τραγική είναι οι επενδύσεις, που είναι ο κατ’ εξοχήν αναπτυξιακός δείκτης. Δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη όταν η υλοποίηση για το 2015 είναι στο 3% (από 15.622.821€ προγραμματισμένα, πληρωμές μόνο 477.394€) και άντε να φτάσει στο 8,5% για όλο το 2015, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Δημοτικής Αρχής. Παρ’ όλα αυτά, για το 2016 προβλέπονται 16.674.340€ που δεν είναι παρά μόνο το 22% του προϋπολογισμού. Αν λάβουμε όμως υπόψη όσα προείπαμε για τα έργα, αλλά και τη μη δρομολόγηση αγορών ακινήτων και παγίων, η εικόνα και για το νέο έτος δεν προβλέπεται να αλλάξει ουσιαστικά.
Σε σοβαρό πρόβλημα έχει πλέον αναδειχθεί η μόνιμη αναγραφή ποσού που φέτος είναι 11.931.940€ και ονομάζεται «Προβλέψεις μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων βεβαιωμένων τα προηγούμενα οικονομικά έτη». Ούτε η προηγούμενη Δημοτική Αρχή έλυσε το πρόβλημα αυτό, ούτε η παρούσα φαίνεται να το αντιμετωπίζει. Έτσι η κατάσταση διαιωνίζεται, κάποιοι δεν έχουν πληρώσει στο Δήμο σεβαστά ποσά, κάθε χρόνο φαίνεται να διαγράφεται κάποιο μέρος χωρίς κανείς να ξέρει πως, το ποσό όμως παραμένει το ίδιο περίπου με την προσθήκη νέων βεβαιωθέντων.
Ένα καινούργιο στοιχείο που αναδεικνύεται στον προϋπολογισμό είναι η πρόβλεψη κονδυλίων για την παραχώρηση σε ιδιώτες, που ήδη συντελείται από το 2015, δραστηριοτήτων του Δήμου, όπως η Δημοτική Συγκοινωνία, η φύλαξη των μαρινών, τομείς του ΚΑΠΠΑ κ.α. Αυτή είναι μια πρακτική που μειώνει τις δυνατότητες και την αυτονομία του Δήμου, πλήττει τις εργασιακές σχέσεις και δικαίως έχει ξεσηκώσει την αντίδραση των εργαζομένων.
Με την παραπάνω κριτική μας δεν θέλουμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι οι Δήμοι τα τελευταία χρόνια, ενώ έχουν φορτωθεί ευθύνες, έχουν δεχθεί τεράστια μείωση των εσόδων τους από το κράτος. Γι’ αυτό δηλώνουμε κατηγορηματικά ότι διεκδικούμε με όσους συμφωνούν, πραγματική αυτοτέλεια για την Τοπική Αυτοδιοίκηση και ικανούς θεσμοθετημένους πόρους. Τα παραδείγματα όμως που περιγράψαμε δεν δικαιολογούνται ως επιλογές μόνο με την επίκληση των ακολουθούμενων μνημονιακών πολιτικών. Έχουν τη σφραγίδα της Δημοτικής Αρχής κι αυτή δεν είναι σε θετική κατεύθυνση.
Για τους λόγους αυτούς καταψηφίσαμε το Τεχνικό Πρόγραμμα και τον Προϋπολογισμό έτους 2016, δηλώνοντας ταυτόχρονα ότι θα συνεχίσουμε να κρίνουμε τα πράγματα με βάση το δημόσιο συμφέρον, να διεκδικούμε αγωνιζόμενοι, να ψηφίζουμε τα θετικά και να αντιπολιτευτούμε τα αρνητικά.
Γ.Κ: Για άλλη μια φορά οι δημότες/ισσες Γλυφάδας επέλεξαν μια δημοτική αρχή η οποία αποδεικνύεται κατώτερη των περιστάσεων, και το μείζον θέμα είναι ότι δεν θέλουν να το παραδεχθούν, ώστε με την ενεργή βοήθεια και σύμπραξη των υπολοίπων να δημιουργηθεί ένα ορθό πλαίσιο ορθής χρηστής διοικήσεως, με γνώμονα το όφελος του συνόλου των δημοτών και της πόλης.
Αρκετά από όσα επισημαίνονται από τους Α/Ο επανειλημμένα έχουν τεθεί από τους λειτουργούς της πόλης, και βλέπουμε ότι δεν υπάρχει διάθεση από τη πλευρά της διοικήσεως, και των παρατάξεων, να υπάρξει μια στρατηγική υπέρ των δημοτών και της πόλης.
Ορισμένα πρόσωπα ένθεν και ένθεν καταχρώνται του δικαιώματος που τους παρασχέθηκε από τους συμπολίτες μας, και η ιστορία τελειώνει εκεί. Το θέμα είναι ότι θα τους βρούμε πάλι μπροστά μας, δεδομένου ότι το σύστημα φροντίζει αρκετά χρόνια ώστε να έχουν και ευμάρεια οικονομικών - με τα χρήματα του κοινωνικού συνόλου.
Επιτέλους ορισμένοι συμπολίτες μας, και ειδικά οι διοικούντες, πρέπει να αντιληφθούν ότι προέχει το όφελος των κατοίκων και της πόλης, όλων των κατοίκων, και υποχρεούνται να δημιουργήσουν το πλαίσιο υιοθέτησης των προτάσεων τόσο των παρατάξεων, όσο και των δημοτών, για την βέλτιστη διοίκηση και διαχείριση των οικονομικών του δήμου, όπως και για την ευημερία του κοινωνικού συνόλου, και όποτε έρθει η προεκλογική περίοδος ας αρχίσουν οι διαξιφισμοί κ.τ.λ.
ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2016
ΧΩΡΙΣ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
ΓΙΑ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
Προϋπολογισμό και Τεχνικό Πρόγραμμα για το 2016 στα «μέτρα» της και όχι για τις ανάγκες της πόλης, ψήφισε η πλειοψηφία της Δημοτικής Αρχής, στο Δημοτικό Συμβούλιο στις 11/11/2015. Πρόκειται για συνέχιση και ένταση των επιλογών των κατατμήσεων, των απ’ ευθείας αναθέσεων, των πρόχειρων διαγωνισμών και των πλασματικών προβλέψεων, χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό και αναπτυξιακή δυναμική για την πόλη. Πιο συγκεκριμένα, αλλά συμπυκνωμένα σημειώνουμε τα παρακάτω:
ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2016.
Για πρώτη φορά υποβαθμίζεται πλήρως το Τεχνικό Πρόγραμμα. Μέχρι και πέρσι, επι δεκαετίες, δίνονταν μια ολοκληρωμένη και συγκροτημένη εικόνα του προγραμματισμού για τα Έργα, τις Μελέτες, τις Εργασίες – Υπηρεσίες και τις Προμήθειες του Δήμου. Μέσα απ αυτή την εικόνα οι υπηρεσίες και ο κάθε πολίτης γνώριζε ποιος είναι ο νέος προγραμματισμός, τι βρίσκεται σε εξέλιξη, τι έχει αποπερατωθεί αλλά υπάρχουν ακόμα οικονομικές υποχρεώσεις του Δήμου, κλπ. Με την επιλογή της Δημοτικής Αρχής, στο Τεχνικό Πρόγραμμα πλέον φαίνονται μόνο τα νέα έργα και οι νέες μελέτες και όλα τα άλλα, που είναι πάνω από τα 3/4 σε πιστώσεις και όπου έχει μεταφερθεί και ο κύριος όγκος της δραστηριότητάς της, «κρύβονται» μέσα στους ατέλειωτους κωδικούς του προϋπολογισμού. Έτσι χάνεται ένα πολύ χρηστικό και λειτουργικό εργαλείο, που συνέβαλε σημαντικά και στη διαφάνεια. Επιπλέον, αυτό το «νέου τύπου» Τεχνικό Πρόγραμμα, δεν συνοδεύεται απο εισήγηση της Εκτελεστικής Επιτροπής, που είναι αρμόδια να το εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο και μάλιστα μπήκε προς συζήτηση την ίδια ημέρα με τον Προϋπολογισμό, ενώ θα έπρεπε να είχε ψηφιστεί σε προηγούμενη συνεδρίαση, ώστε να ενσωματωθεί σ’ αυτόν κατά τη σύνταξή του.
Το «νέου τύπου» Τεχνικό Πρόγραμμα μπορεί να έχει το θετικό της εξάλειψης των εικονικών έργων πίστωσης 0,1€, που έμπαιναν στο παρελθόν, στην πράξη όμως η εικονικότητά του είναι τεράστια. Με βάση τα στοιχεία της ίδιας της Δημοτικής Αρχής, η υλοποίηση για το 2015 ως προς τα έργα είναι στο 6% και κατ’ εκτίμησή της, μέχρι το τέλος του έτους θα φτάσει στο 12%. Όσο αισιόδοξος να είναι κανείς για το 2016, οι ίδιες οι προβλέψεις του προγράμματος δεν του το επιτρέπουν. Από τα αναγραφόμενα 6.046.646€ για έργα, το 1.280.000€ δικαιολογείται ότι θα προέλθει ως χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ 2014-2020, χωρίς να υπάρχει επίσημη ένταξη, ενώ άλλα 3.941.831€, που αναγράφονται ως χρηματοδότηση από την Περιφ. Αττικής και κάποια Υπουργεία, είναι σίγουρο ότι θα απορροφηθούν σε μικρό ποσοστό το 2016, αφού ούτε οι μελέτες, ούτε οι δημοπρασίες έχουν γίνει ακόμα.
Αξίζει ακόμα να σημειώσουμε ότι από το προαναφερόμενο συνολικό ποσό για έργα, μόνο τα 824.815€ (το 13%), προέρχονται από έσοδα του Δήμου, που και αυτά είναι αβέβαιο αν θα διατεθούν, δεδομένης της εμπειρίας του 2015. Ταυτόχρονα όμως, η διάθεση μόνο αυτού του μικρού ποσού καθρεφτίζει, τις ελάχιστες δυνατότητες που επιδεικνύει η Δημοτική Αρχή, αλλά ταυτόχρονα τον προσανατολισμό που έχει, αλλά και την ιεράρχηση των αναγκών της πόλης που κάνει. Άλλωστε, δεν χρειάζεται να είναι κάποιος ειδικός για να διαπιστώσει ότι σε όλους τους τομείς, όπως κοινωνικές υποδομές, όμβρια, οδοποιία, πεζοδρόμια, διαμόρφωση κοινόχρηστων χώρων κλπ, όσα προβλέπονται είναι ελάχιστα. Κάνει εντύπωση μάλιστα το γεγονός ότι το ποσό των 1.900.000€ για αγορά ελεύθερων χώρων στην Τερψιθέα, φέτος μηδενίζεται, χωρίς να έχει γίνει καμία αγορά!!
Αμείλικτοι είναι και οι αριθμοί στον τομέα των μελετών. Το προβλεπόμενο, μικρότατο, ποσό των 106.448€ είναι κατά 40% περίπου μικρότερο του περσινού. Μετά από αυτό πως μπορούμε, όσο καλοπροαίρετοι και αν είμαστε, να μιλήσουμε για σοβαρές προοπτικές, για εξασφάλιση κονδυλίων, ειδικά από το ΕΣΠΑ όπου οι μελέτες είναι απαραίτητες και τελικά για δρομολόγηση λύσης τόσων σοβαρών προβλημάτων της πόλης;
ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2016.
Για άλλη μια χρονιά συνεχίστηκε η πεπατημένη, να ψηφίζεται ένας φουσκωμένος – πλασματικός κατά 40-45% προϋπολογισμός, που δεν είναι ενταγμένος σε κανένα Πενταετές Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, όπως ορίζει ο νόμος και δεν συνοδεύεται από Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης για το πώς θα υλοποιηθεί. Όσο για το Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Δράσης (Ο.Π.Δ.) είναι κατ’ όνομα τέτοιο και δεν έχει καμία αξιοπιστία. Η προβλεπόμενη στοχοθεσία ανα μήνα και τρίμηνο είναι απλή κατανομή αριθμών, που το πόσο ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα φαίνεται από το τι γίνεται μέσα στο 2015, όπου μεταφέρθηκαν από το α’ στο β’ εξάμηνο τόσα που ούτε κατά το 20% δεν θα προλάβουν να υλοποιηθούν.
Η βασική εισήγηση που τον συνοδεύει είναι απλή παράθεση νόμων και εγκυκλίων για το πώς συντάσσεται και δομείται ένας προϋπολογισμός, που θα μπορούσε να συνοδεύει τον προϋπολογισμό οποιουδήποτε Δήμου, χωρίς να μπαίνει στον κόπο ταυτόχρονα να εξηγεί πως δικαιολογούνται τα κονδύλια και γιατί κατανέμονται έτσι η αλλιώς στο δικό μας Δήμο. Ούτε λόγος βέβαια για αποτίμηση, για ανάδειξη εμπειριών, για ουσιαστικές επεξηγήσεις και για διεκδικήσεις. Μάλιστα, ενώ κατά τη γνώμη του γνωστού «Παρατηρητηρίου» (Ελεγκτικός θεσμός), ο προϋπολογισμός θα έπρεπε να είναι μικρότερος κατά 2.996.468€, τα γραφήματα ως προς τα έσοδα και τις δαπάνες, στην εισήγηση της Δ/νσης Οικονομικών, έγιναν με βάση το αρχικό συνολικό ποσό των 74.649.904€.
Ως προς τα έσοδα.
Επιβεβαιωθήκαμε και μάλιστα προς το αρνητικότερο, για την πλασματικότητα του προϋπολογισμού ως προς τα έσοδα για το 2015, η οποία σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ίδιας της Δημοτικής Αρχής για τις εισπράξεις μέχρι το τέλος του έτους θα κυμανθεί γύρω στο 45% των προβλεπόμενων. Στην ίδια λογική, αν εξαιρέσουμε τις επιχορηγήσεις της Περιφ. Αττικής, κινείται και ο προϋπολογισμός για το 2016. Καυτά ερωτηματικά όμως γεννούν πολλές προβλέψεις, ορισμένα από τα οποία παραθέτουμε:
· Πως γίνεται το πρασινόσημο, που είναι το 25% επι των τελών καθαριότητας και με βάση την πρόβλεψη για το ύψος τους πρέπει να αποδίδει 1.900.000€, να προβλέπεται στο ποσό των 1.100.000€;
· Πως γίνεται τα βεβαιωθέντα εισπρακτέα υπόλοιπα των προηγούμενων ετών να αναγράφονται για το 2015 στα 9.377.898€, να εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν μόνο 13.400€ και η πρόβλεψη για το 2016 να είναι στο ποσό των 8.284.569€; Πού πήγε το 1.000.000€ περίπου της διαφοράς; Ποιος αποφάσισε να διαγραφεί;
· Πως γίνεται στις μαρίνες οι προβλέψεις εσόδων πριν το 2014 να είναι κοντά στο 1.000.000€, το 2015 να πέφτουν στο 650.000€ και το 2016 στις 750.000€, όταν μάλιστα τα έξοδα έχουν αυξηθεί κατά πολύ;
· Πως γίνεται για τα λοιπά πρόστιμα να προβλέπεται είσπραξη 50.000€ για το 2015, να βεβαιώνονται 2.193.442€, αλλά για το 2016 να αναγράφεται ποσό είσπραξης μόνο 60.000€;
· Πως γίνεται η πόλη να είναι γεμάτη διαφημιστικά πλαίσια και οι εισπράξεις εδώ και χρόνια να είναι σχεδόν μηδενικές; Όπως μηδενικά για άλλη μια χρονιά είναι και τα έσοδα από τη δημοτική επιχείρηση Golf (αντίθετα, ο Δήμος ακόμη πληρώνει, απ το ταμείο του, εργαζόμενους που μετατάχθηκαν), πολύ προς τα κάτω είναι τα έσοδα από τα καταστήματα και αναντίστοιχα του μεγέθους των καταλήψεων κοινόχρηστων χώρων τα έσοδα απ’ αυτές;
ΕΣΠΑ : Το μέγα ερώτημα όμως στη Δημοτική Αρχή τίθεται για τα έσοδα από το ΕΣΠΑ, όπου ο κ. Δήμαρχος παρουσιαζόταν ως ειδικός. Το 2015 εντάχθηκαν, με αναμόρφωση του προϋπολογισμού, 2.624.000€ ως χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, για έργα ανάπλασης του κέντρου της πόλης, χωρίς τη σχετική έγκριση ένταξης. Για το 2016 το ποσό αυτό μειώνεται στα 1.280.000€ χωρίς και πάλι να υπάρχει απόφαση ένταξης. Εκτός αυτού του ποσού και όσων παλαιών δεν έχουν ακόμα απορροφηθεί, μόνο κάποια μικροποσά αναγράφονται, κυρίως για αμοιβές συμβούλων!
Ως προς τις δαπάνες:
Αν η πλασματικότητα στα έσοδα κινείται στο 45% για το 2015, στις δαπάνες, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ίδιας της Δημοτικής Αρχής για τις πληρωμές έως το τέλος του έτους, κινείται κοντά στο 55%. Αυτό σημαίνει ότι το διαθέσιμο υπόλοιπο από 16.054.692€ θα εκτιναχθεί, όχι στα 17.000.000€ που αναγράφονται, αλλά κοντά στα 20.000.000€, όπως άλλωστε διαφαίνεται από τον οικονομικό απολογισμό του εννιαμήνου. Ένα τέτοιο τεράστιο υπόλοιπο, σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, μόνο την παραγωγή έργου της Δημοτικής Αρχής δεν αποδεικνύει.
Εκεί πάντως που η εικόνα διαγράφεται ως τραγική είναι οι επενδύσεις, που είναι ο κατ’ εξοχήν αναπτυξιακός δείκτης. Δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη όταν η υλοποίηση για το 2015 είναι στο 3% (από 15.622.821€ προγραμματισμένα, πληρωμές μόνο 477.394€) και άντε να φτάσει στο 8,5% για όλο το 2015, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Δημοτικής Αρχής. Παρ’ όλα αυτά, για το 2016 προβλέπονται 16.674.340€ που δεν είναι παρά μόνο το 22% του προϋπολογισμού. Αν λάβουμε όμως υπόψη όσα προείπαμε για τα έργα, αλλά και τη μη δρομολόγηση αγορών ακινήτων και παγίων, η εικόνα και για το νέο έτος δεν προβλέπεται να αλλάξει ουσιαστικά.
Σε σοβαρό πρόβλημα έχει πλέον αναδειχθεί η μόνιμη αναγραφή ποσού που φέτος είναι 11.931.940€ και ονομάζεται «Προβλέψεις μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων βεβαιωμένων τα προηγούμενα οικονομικά έτη». Ούτε η προηγούμενη Δημοτική Αρχή έλυσε το πρόβλημα αυτό, ούτε η παρούσα φαίνεται να το αντιμετωπίζει. Έτσι η κατάσταση διαιωνίζεται, κάποιοι δεν έχουν πληρώσει στο Δήμο σεβαστά ποσά, κάθε χρόνο φαίνεται να διαγράφεται κάποιο μέρος χωρίς κανείς να ξέρει πως, το ποσό όμως παραμένει το ίδιο περίπου με την προσθήκη νέων βεβαιωθέντων.
Ένα καινούργιο στοιχείο που αναδεικνύεται στον προϋπολογισμό είναι η πρόβλεψη κονδυλίων για την παραχώρηση σε ιδιώτες, που ήδη συντελείται από το 2015, δραστηριοτήτων του Δήμου, όπως η Δημοτική Συγκοινωνία, η φύλαξη των μαρινών, τομείς του ΚΑΠΠΑ κ.α. Αυτή είναι μια πρακτική που μειώνει τις δυνατότητες και την αυτονομία του Δήμου, πλήττει τις εργασιακές σχέσεις και δικαίως έχει ξεσηκώσει την αντίδραση των εργαζομένων.
Με την παραπάνω κριτική μας δεν θέλουμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι οι Δήμοι τα τελευταία χρόνια, ενώ έχουν φορτωθεί ευθύνες, έχουν δεχθεί τεράστια μείωση των εσόδων τους από το κράτος. Γι’ αυτό δηλώνουμε κατηγορηματικά ότι διεκδικούμε με όσους συμφωνούν, πραγματική αυτοτέλεια για την Τοπική Αυτοδιοίκηση και ικανούς θεσμοθετημένους πόρους. Τα παραδείγματα όμως που περιγράψαμε δεν δικαιολογούνται ως επιλογές μόνο με την επίκληση των ακολουθούμενων μνημονιακών πολιτικών. Έχουν τη σφραγίδα της Δημοτικής Αρχής κι αυτή δεν είναι σε θετική κατεύθυνση.
Για τους λόγους αυτούς καταψηφίσαμε το Τεχνικό Πρόγραμμα και τον Προϋπολογισμό έτους 2016, δηλώνοντας ταυτόχρονα ότι θα συνεχίσουμε να κρίνουμε τα πράγματα με βάση το δημόσιο συμφέρον, να διεκδικούμε αγωνιζόμενοι, να ψηφίζουμε τα θετικά και να αντιπολιτευτούμε τα αρνητικά.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου